ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ - ΕΠΑΛ

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΩΝ

Να χαρακτηρίσετε  (Σ)ωστό ή (Λ)άθος τις παρακάτω προτάσεις 
ΠΡΩΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ : ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΤΕΣ
1.       Το εναλλασσόμενο ρεύμα το οποίο επικρατεί σήμερα έχει το πλεονέκτημα ότι μετασχηματίζεται εύκολα γρήγορα και οικονομικά.
2.       Ένα μεγάλο μειονέκτημα των στατών μετασχηματιστών είναι ότι έχουν μεγάλες απώλειες ισχύος κατά τον μετασχηματισμό τάσης.
3.       Για την μετατροπή συνεχούς ρεύματος σε εναλλασσόμενο χρησιμοποιούμε τον ανορθωτή.
4.       Ο πολλαπλασιαστής είναι ειδικός μετασχηματιστής του εναλλασσόμενου ρεύματος.
5.       Οι μετασχηματιστές ανάλογα με τον τρόπο ψύξης τους διακρίνονται σε Υπαίθρου και Κλειστού Χώρου.
6.       Οι μετασχηματιστές ανάλογα με τον προορισμό τους διακρίνονται σε Ισχύος και Οργάνων μέτρησης.
7.       Οι Μ/Σ λαδιού χρησιμοποιούνται κυρίως σε μικρές ισχείς.
8.       Τα δυο τυλίγματα του Μ/Σ ονομάζονται πρωτεύον και δευτερεύον.
9.       Τα οριζόντια μέρη ενός Μ/Σ ονομάζονται κορμοί.
10.   Τα οριζόντια μέρη ενός Μ/Σ ονομάζονται ζυγώματα.
11.   Τάση V1àΡοή ΦμàΡεύμα Ι0àΗΕΔ Ε2
12.   Ο λόγος Κ=W2/W1 ονομάζεται λόγος μεταφοράς
13.   Στην λειτουργία Μ/Σ με φορτίο η τάση V2 είναι ίση με την ΗΕΔ Ε2 που αναπτύσσεται σε αυτό.
14.   Αν ένας Μ/Σ ανυψώνει την τάση τότε ανυψώνει και το ρεύμα κατά την ίδια περίπου αναλογία.
15.   Το τύλιγμα ΧΤ μεγάλης έντασης έχει μικρό αριθμό σπειρών και αγωγό μεγάλης διατομής.
16.   Στην περίπτωση βραχυκυκλώματος ενός Μ/Σ αναπτύσσονται πολύ μεγάλες εντάσεις οι οποίες είναι επικίνδυνες.
17.   Στη μόνωση των συνδέσεων χρησιμοποιούνται κυρίως μονωτήρες διαβάσεως.
18.   Οι ακροδέκτες του τυλίγματος της χαμηλής τάσης συμβολίζονται με u-v ή α-β ή x1-x2.
19.   Αν χρειάζεται ουδέτερος αγωγός, ο ουδέτερος κόμβος συνδέεται σε ιδιαίτερο ακροδέκτη και συμβολίζεται με J.
20.   Ένας τριφασικός Μ/Σ στον οποίο αναγράφονται Dd σημαίνει ότι και το πρωτεύον και  το δευτερεύον έχει σύνδεση τυλιγμάτων κατά αστέρα.
21.   Στην λειτουργία του Μ/Σ με φορτίο η τάση του δευτερεύοντος V2 είναι ανεξάρτητη από το ρεύμα φόρτισης I2.
22.   Στην λειτουργία του Μ/Σ με φορτίο η τάση του δευτερεύοντος V2 είναι ανεξάρτητη από το είδος του φορτίου που εξυπηρετεί (ωμικό, χωρητικό, επαγωγικό)
23.   Στους μετασχηματιστές 1:1 το δευτερεύον δεν έχει καμιά σύνδεση με την γη. 
24.   Οι Μ/Σ 1:1 χρησιμοποιούνται σε εσωτερικές ηλεκτρικές εγκαταστάσεις ως μέθοδος προστασίας από έμμεση επαφή.
25.   Πολλές φορές πρέπει να χρησιμοποιηθεί συνεχές ρεύμα όπως στην κίνηση των οχημάτων και στη φόρτιση των συσσωρευτών.
26.   Για το ηλεκτρικό σύστημα του αυτοκινήτου χρησιμοποιούμε πολλές φορές τον ανορθωτή.
27.   Κατά την κίνηση των οχημάτων χρησιμοποιούμε πολλές φορές ηλεκτρικό ρεύμα διότι παρουσιάζει πλεονεκτήματα όπως καθαριότητα και απαλλαγή από τα καυσαέρια.
28.   Στον αυτομετασχηματιστή υπάρχει μια μικρή μόνωση μεταξύ πρωτεύοντος και δευτερεύοντος.
29.   Στον ΑΜ/Σ ένα τμήμα του δευτερεύοντος αποτελεί το πρωτεύον.
30.   Στον ΑΜ/Σ το κοινό τμήμα του τυλίγματος ΑΒ διαρρέεται από ρεύμα Ι=Ι12.
31.    Ένα πλεονέκτημα των ΑΜ/Σ είναι το χαμηλότερο κόστος κατασκευής.
32.   Λόγω του υψηλού ρεύματος που διέρχεται από το κοινό τμήμα των ΑΜ/Σ κατασκευάζονται από αγωγό μεγάλης διατομής.
33.   Ένα πλεονέκτημα του ΑΜ/Σ είναι ότι αποδίδει μεγαλύτερη άεργο ισχύ από την αντίστοιχη  του Μ/Σ με ίδια άεργο ισχύ πρωτεύοντος.
34.    Οι ρυθμιζόμενοι ΑΜ/Σ ρυθμίζουν την τάση σε πολύ μικρά όρια.
35.   Κατά την ρύθμιση τάσης στον ΑΜ/Σ δεν μπορεί να μετατραπεί από ανύψωσης σε υποβιβασμού και αντίστροφα.
36.   Οι Μ/Σ οργάνων μέτρησης είναι μετρητικά όργανα της τάσης ή της έντασης.
37.   Το πλεονέκτημα των Μ/Σ οργάνων μέτρησης είναι ότι πετυχαίνουμε αύξηση της περιοχής μετρήσεων των οργάνων.
38.   Για λόγους προστασίας στους Μ/Σ οργάνων μέτρησης, το ένα άκρο του δευτερεύοντος τυλίγματος γειώνεται.
39.   Στους Μ/Σ τάσης,  ασφάλειες τοποθετούνται και στο δευτερεύον αλλά και στην σύνδεση του πρωτεύοντος με την Υ.Τ.
40.   Οι Μ/Σ έντασης που χρησιμοποιούνται για μεγάλες εντάσεις, έχουν στο πρωτεύον τους ένα μόνο αγωγό από τον οποίο περνά όλο το ρεύμα που θέλουμε να μετρήσουμε.
41.   Η αμπερομετρική πένσα είναι δύσχρηστο όργανο καθώς μετράει εντάσεις με διακοπή του κυκλώματος.
42.   Στην αμπερομετρική  πένσα η ένδειξη του ρεύματος του αγωγού που αποτελεί το πρωτεύον του Μ/Σ διαβάζεται κατευθείαν από το αμπερόμετρο που συνδέεται στο δευτερεύον του.

ΔΕΥΤΕΡΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ : ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ ΣΥΝΕΧΟΥΣ ΡΕΥΜΑΤΟΣ
43.   Στην παραγωγή της Ηλεκτρικής Ενέργειας χρησιμοποιείται το Σ.Ρ
44.   Οι μηχανές Σ.Ρ. κατέχουν ένα μικρό μέρος της ηλεκτρικής κίνησης πολύ μικρών, μικρών, μεσαίων και μεγάλων ισχύων.
45.   Συγκριτικά με τους κινητήρες Ε.Ρ., οι κινητήρες Σ.Ρ. παρουσιάζουν κάποια χαρακτηριστικά ανωτερότητας.
46.   Για την λειτουργία των ηλεκτρικών μηχανών απαιτούνται τρία είδη υλικών : Ηλεκτρικοί αγωγοί, μονωτικά υλικά και αλουμίνιο.
47.   Μια συνθήκη για να λειτουργήσει μια γεννήτρια είναι ο αγωγός να είναι ακίνητος ως προς το μαγνητικό πεδίο.
48.   Η σχέση που δίνει την ΗΕΔ είναι E=B u L ημα
49.   Η αρχή λειτουργίας των κινητήρων συνεχούς ρεύματος είναι F=B u L ημα.
50.   Το ζύγωμα είναι εξάρτημα του δρομέα.
51.   Οι ψηκτροφορείς είναι εξάρτημα του στάτη.
52.   Ο ανεμιστήρας είναι εξάρτημα του στάτη.
53.   Το τύλιγμα του επαγωγικού τυμπάνου είναι εξάρτημα του δρομέα.
54.   Τα πέδιλα των πόλων είναι το πλατύτερο μέρος του πόλου και βρίσκονται μακριά από το επαγωγικό τύμπανο.
55.   Το τύλιγμα του πόλου τυλίγεται με βαμβακερή ταινία και βαφτίζεται-εμποτίζεται σε βερνίκι.
56.   Ο ψηκτροφορέας αποτελείται από ένα σιδερένιο δακτύλιο, τα καπάκια των ψηκτροθηκών και τις ψηκτροθήκες.
57.   Ο άξονας του δρομέα φέρει το επαγωγικό τύμπανο, τον συλλέκτη και τον ανεμιστήρα και στρέφεται ανεξάρτητα από αυτά.
58.   Η πλήμνη είναι ειδική κατασκευή και χρησιμοποιείται σε μηχανές μεγάλης σχετικά ισχύος.
59.   Ανάλογα με τον τρόπο σύνδεσης των σπειρών διακρίνουμε δυο μεγάλες κατηγορίες τυλιγμάτων: τα βροχοτυλίγματα και τα κυματοτυλίγματα.
60.   Στα βροχοτυλίγματα η διατομή των αγωγών είναι μικρή.
61.   Τα κυματοτυλίγματα χρησιμοποιούνται σε μηχανές υψηλής τάσης και μεσαίας έντασης ρεύματος.
62.   Σε κάθε κυματοτύλιγμα χρειάζονται μόνο δυο ψήκτρες, μια αρνητική και μια θετική.
63.   Τα μικτά τυλίγματα χρησιμοποιούνται σε μηχανές μεσαίας τάσης και μεσαίας έντασης ρεύματος.
64.   Ρεύμα διέγερσης ονομάζεται το ρεύμα που διαρρέει το πηνίο του κάθε πόλου.
65.   Η δημιουργία ηλεκτρικού πεδίου από ηλεκτρικό ρεύμα ονομάζεται διέγερση.
66.   Οι μαγνητογεννήτριες δεν χρησιμοποιούν μόνιμους μαγνήτες αλλά ηλεκτρομαγνήτες.
67.   Υπάρχουν τέσσερις τρόποι παροχής ρεύματος διέγερσης και ένας από αυτούς γίνεται με την χρήση γεννήτριας σύνθετης διέγερσης.
68.   Στις γεννήτριες ξένης διέγερσης η τάση εξόδου είναι ικανή να μεταβάλλεται σε μικρά όρια τιμών.
69.   Στις γεννήτριες ξένης διέγερσης, η διακύμανση τάσης είναι περίπου 15-20%.
70.   Στις γεννήτριες παράλληλης διέγερσης, το τύλιγμα διέγερσης συνδέεται παράλληλα προς το εξωτερικό φορτίο και προς το επαγωγικό τύμπανο.
71.   Κατά την τροφοδότηση του τυλίγματος στις γεννήτριες παράλληλης διέγερσης, είναι σημαντικό να εξασθενεί το μαγνητικό πεδίο των πόλων για λόγους ασφαλείας της διάταξης.
72.   Οι γεννήτριες σειράς δεν παρουσιάζουν σταθερότητα τάσης σε αντίθεση με τις γεννήτριες ξένης διέγερσης  και παράλληλης διέγερσης.
73.   Όταν οι γεννήτριες παρουσιάζουν μικρή μεταβολή της τάσης όταν μεταβάλλεται το φορτίο χαρακτηρίζονται ως γεννήτριες με διαφορική σύνθετη αντίσταση.
74.   Στις γεννήτριες με διαφορική σύνθετη αντίσταση, οι γεννήτριες παρουσιάζουν μεγάλη πτώση τάσης και μικρό ρεύμα βραχυκύκλωσης.
75.   Οι απώλειες γεννήτριας διακρίνονται σε σταθερές απώλειες και μαγνητικές απώλειες.
76.   Ονομαστική ισχύς γεννήτριας ονομάζεται η μικρότερη τιμή ισχύος που μπορεί να προσφέρει συνεχώς η γεννήτρια όταν εργάζεται με την ονομαστική τάση και ταχύτητα.
77.   Οι μαγνητικές απώλειες διακρίνονται σε απώλειες υστέρησης και απώλειες δινορρευμάτων.
78.   Ο βαθμός απόδοσης μιας γεννήτριας μπορεί να πάρει τιμές μεγαλύτερες από την μονάδα.
79.   Ο βαθμός απόδοσης γίνεται μέγιστος όταν οι σταθερές απώλειες εξισωθούν με τις μεταβλητές απώλειες της γεννήτριας.
80.   Οι μηχανικές απώλειες είναι μόνο οι απώλειες τριβής του άξονα του δρομέα στα έδρανα του στάτη, των ψηκτρών με τον συλλέκτη.
81.   Οι απώλειες δινορρευμάτων είναι απώλειες θερμότητας και είναι ανάλογες με την ένταση του ρεύματος του επαγωγικού τυμπάνου.
82.   Οι κινητήρες Σ.Ρ. έχουν αρχή λειτουργίας την  E=B u L ημα.
83.   Η ένταση του ρεύματος που απορροφά ο κινητήρας είναι σταθερή είτε ο κινητήρας εργάζεται με φορτίο είτε εργάζεται χωρίς φορτίο.
84.   Το ρεύμα κανονικής λειτουργίας του κινητήρα είναι ανάλογο της ΑΗΕΔ Εα.
85.   Το ρεύμα κανονικής λειτουργίας του κινητήρα είναι αντιστρόφως ανάλογο της αντίστασης του επαγωγικού τυμπάνου Rτ.
86.   Η ΑΗΕΔ είναι ανάλογη της μαγνητικής ροής Φ.
87.   Η ΑΗΕΔ είναι ανάλογη του αριθμού των περιστροφών n.
88.   Η ΑΗΕΔ είναι ανάλογη της έντασης του ρεύματος.
89.   Κατά την εκκίνηση το ρεύμα Ι γίνεται μέγιστο και ικανό να προκαλέσει βλάβη διότι γίνεται μέγιστη η ΑΗΕΔ.
90.   Η ροπή στρέψης των κινητήρων εξαρτάται από την ταχύτητα περιστροφής του κινητήρα n.
91.   Όταν ο κινητήρας φορτιστεί, η ταχύτητα περιστροφής θα αυξηθεί λίγο ώστε να αυξηθεί λίγο και η ΑΗΕΔ.
92.   Ένας από τους τρόπους για την ρύθμιση της ταχύτητας περιστροφής του κινητήρα είναι να μεταβάλλουμε την τάση V του επαγωγικού τυμπάνου.
93.   Η μηχανική ισχύς που παρέχει ένας κινητήρας είναι αντιστρόφως ανάλογη του αριθμού των περιστροφών n.
94.   Σε έναν κινητήρα η μηχανική ισχύς είναι πάντα μικρότερη από την ηλεκτρική ισχύ.
95.   Αλλάζοντας την  πολικότητα των μαγνητικών πόλων μπορούμε να πετύχουμε αλλαγή φοράς περιστροφής του κινητήρα.

ΤΡΙΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ: ΕΝΑΛΛΑΚΤΗΡΕΣ
1.    Το εναλλασσόμενο ρεύμα στη μισή περίοδο παίρνει θετικές τιμές και στην άλλη μισή περίοδο παίρνει αρνητικές τιμές.
2.    Για να χρησιμοποιήσουμε μια παραγόμενη εναλλασσόμενη ΗΕΔ  που αναπτύσσεται σε στρεφόμενο πλαίσιο, συνδέουμε στα άκρα του, μέσω δακτυλιδιών και ψηκτρών, ένα ηλεκτρικό φορτίο.
3.    Μια εναλλασσόμενη τάση ΗΕΔ παράγεται μόνο όταν ένα πλαίσιο περιστρέφεται μέσα σε Μαγνητικό πεδίο και όχι όταν το μαγνητικό πεδίο περιστρέφεται γύρω από τους αγωγούς του πλαισίου. 
4.    Τα κύρια χαρακτηριστικά του εναλλασσόμενου ρεύματος είναι περίοδος, συχνότητα γωνία φάσης, κυκλική συχνότητα, στιγμιαία, μέση και ενεργός τιμή του.
5.    Τα όργανα στην πράξη μετρούν πάντα τις ενεργές τιμές των εναλλασσόμενων μεγεθών.
6.    Οι γεννήτριες εναλλασσόμενου ρεύματος διακρίνονται σε σύγχρονες ασύγχρονες και στους εναλλακτήρες. 
7.    Οι ασύγχρονες γεννήτριες ονομάζονται και εναλλακτήρες.
8.    Η διεγέρτρια είναι συνήθως γεννήτρια ΕΡ που χρειάζεται για την διέγερση των εναλλακτήρων.
9.     Μια κινητήρια μηχανή στον εναλλακτήρα είναι απαραίτητη για να δώσει την απαραίτητη κίνηση.
10.  Οι δυο μεγάλες κατηγορίες των εναλλακτήρων είναι με εξωτερικούς πόλους και οι στροβιλοεναλλακτήρες.
11. Οι στροβιλοεναλλακτήρες είναι ειδική κατηγορία των εναλλακτήρων με εξωτερικούς πόλους.
12. Η αρχή λειτουργίας των εναλλακτήρων με εξωτερικούς πόλους είναι ίδια με αυτή των γεννητριών ΣΡ.
13.  Η διαφορά μεταξύ εναλλακτήρων με εξωτερικούς και γεννητριών ΣΡ είναι ότι στους εναλλακτήρες έχουμε συλλέκτη ενώ στις γεννήτριες ΣΡ έχουμε δακτυλίδια απ’ όπου παίρνουμε την ΗΕΔ.
14. Στους εναλλακτήρες με εσωτερικούς πόλους οι αγωγοί είναι ακίνητοι και περιστρέφονται οι μαγνητικοί πόλοι.
15. Στους εναλλακτήρες με εσωτερικούς πόλους το συνεχές ρεύμα για την διέγερση των πόλων το παίρνουμε από τις ψήκτρες και τα δακτυλίδια.
16.  Στους εναλλακτήρες με εσωτερικούς πόλους το παραγόμενο ΕΡ λαμβάνεται απευθείας από τους ακροδέκτες της μηχανής.
17.  Για να πάρουμε μεγαλύτερες ΗΕΔ χρησιμοποιούμε όχι μόνο μια σπείρα, αλλά ομάδες σπειρών και συγκροτήματα ομάδων συνδεδεμένα παράλληλα.
18. Η παραγόμενη συχνότητα f είναι αντιστρόφως ανάλογη της σύγχρονης ταχύτητας.
19.  Η σύγχρονη ταχύτητα είναι αντιστρόφως ανάλογη του αριθμού των πόλων.
20. Το μαγνητικό πεδίο στους εναλλακτήρες τοποθετείται μόνο στον στάτη.
21. Το επαγωγικό τύμπανο βρίσκεται ή στον δρομέα ή στον στάτη.
22.  Σε εναλλακτήρα με εξωτερικούς πόλους οι ψηκτροφορείς και οι ψήκτρες βρίσκονται στον δρομέα.
23.  Σε εναλλακτήρα με εξωτερικούς πόλους το επαγωγικό τύμπανο βρίσκεται στον δρομέα.
24. Σε εναλλακτήρα με εξωτερικούς πόλους στον δρομέα τα άκρα του τυλίγματος του επαγωγικού τυμπάνου συνδέονται στον συλλέκτη.
25.  Ένα από τα μειονεκτήματα των εναλλακτήρων με εξωτερικούς πόλους είναι ότι υπάρχει πολύ λίγος χώρος επαγωγικού τυμπάνου, άρα και περιορισμένου τυλίγματος.
26. Στους εναλλακτήρες με εσωτερικούς πόλους ο στάτης περιέχει μεταξύ άλλων, το ζύγωμα, το επαγωγικό τύμπανο και τα καλύμματα με το κιβώτιο ακροδεκτών.
27.  Ο δρομέας στους εναλλακτήρες με εσωτερικούς πόλους, έχει σαν βασικό σκοπό να περιστρέφει τους πόλους.
28. Το μεγάλο πλεονέκτημα των εναλλακτήρων με εσωτερικούς πόλους είναι ότι κερδίζουμε πολύ περισσότερο χώρο για το τύλιγμα του τυμπάνου.
29.  Το κύριο χαρακτηριστικό των εναλλακτήρων με εσωτερικούς πόλους είναι ότι έχουν δρομέα με μικρή διάμετρο και μεγάλο μήκος άξονα. 
30.  Στους στροβιλοεναλλακτήρες ο δρομέας είναι σχεδόν όμοιος με τον δρομέα των εναλλακτήρων με εσωτερικούς πόλους.
31.  Οι στροβιλοεναλλακτήρες κατασκευάζονται συνήθως από δύο ζεύγη πόλων έχουν δηλαδή τετραπολική διέγερση.

ΤΕΤΑΡΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ: ΑΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΤΡΙΦΑΣΙΚΟΙ ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ
32. Οι Ασύγχρονοι Κινητήρες δεν είναι αρκετά διαδεδομένοι στην βιομηχανία.
33.  Οι Ασύγχρονοι Κινητήρες ονομάζονται και επαγωγικοί κινητήρες.
34. Μια μεγάλη διάκριση των ασύγχρονων κινητήρων είναι σε μονοφασικούς και τριφασικούς.
35.  Οι ασύγχρονοι μονοφασικοί διακρίνονται σε 2 μεγάλες κατηγορίες, με δακτυλιοφόρο δρομέα και με βραχυκυκλωμένο δρομέα.
36.  Μέσα στο κέλυφος του στάτη είναι τοποθετημένος ο πυρήνας του τυμπάνου, που κατασκευάζεται από πολλά μαγνητικά ελάσματα, που συνήθως είναι κατασκευασμένα από ανθρακούχο ορείχαλκο.
37. Η χρησιμότητα του στάτη είναι η διέγερση της μηχανής που στην περίπτωση των ΑΤΚ είναι το ακίνητο μαγνητικό πεδίο.
38. Στους ΑΤΚ η δύναμη Laplace δημιουργείται από τα επαγωγικά ρεύματα του δρομέα και είναι η υπεύθυνη δύναμη για την περιστροφή του δρομέα.
39.  Στους ΑΤΚ ο δρομέας είναι ηλεκτρικά εξαρτώμενος από τον στάτη.
40.  Στα τρία τυλίγματα του δρομέα, δίνουμε τριφασικό ρεύμα και δημιουργούμε το στρεφόμενο μαγνητικό πεδίο.
41. Η ταχύτητα περιστροφής του κινητήρα είναι πάντα λίγο μεγαλύτερη από την σύγχρονη ταχύτητα.
42.  Η ολίσθηση s είναι αδιάστατο μέγεθος.
43. Η ολίσθηση ενός κινητήρα δεν εξαρτάται από το φορτίο και είναι πάντα σταθερή.
44. Κατά την εκκίνηση των κινητήρων, όταν οι στροφές είναι πρακτικά μηδέν, η ροπή του κινητήρα έχει μία μέγιστη τιμή.
45. Ροπή ανατροπής είναι η ροπή που έχει ένας ΑΤΚ κατά την εκκίνηση του.
46. Η ροπή μειώνεται απότομα και μηδενίζεται όταν η ταχύτητα του κινητήρα φτάσει την σύγχρονη ταχύτητα.
47. Το σημείο λειτουργίας της καμπύλης (Τ – n/ns) Λ είναι το σημείο τομής των δυο καμπυλών (του κινητήρα και του φορτίου).
48. Η περιοχή της καμπύλης μεταξύ της έναρξης και της μέγιστης τιμής της ροπής ονομάζεται περιοχή ευσταθούς λειτουργίας.
49. Στους ΑΤΚΒΔ, ο δρομέας δεν συνδέεται ηλεκτρικά με άλλο τμήμα του κινητήρα.
50.  Τα αυλάκια στο τύμπανο του δρομέα διακρίνονται σε απλού κλωβού, τριπλού κλωβού και τύλιγμα με βαθειά αυλάκια.
51. Το μειονέκτημα κινητήρων απλού κλωβού είναι ότι έχουν μικρό ρεύμα εκκίνησης και ανεπιθύμητα μεγάλη ροπή εκκίνησης.
52.  Το μειονεκτήματα του κινητήρα απλού κλωβού μειώνονται είτε με τύλιγμα διπλού κλωβού είτε με τύλιγμα με βαθειά αυλάκια.
53.  Σκοπός των κατασκευαστών ΑΤΚΒΔ είναι να πετύχουν μεγάλη ροπή εκκίνησης με μικρό ρεύμα εκκίνησης.
54. Ο διαχωρισμός των κινητήρων με βάση την συμπεριφορά τους κατά την εκκίνηση διακρίνεται σε έξι κλάσεις.
55.  Το κιβώτιο ακροδεκτών ασύγχρονου κινητήρα πολλαπλών ταχυτήτων είναι είναι ένα από τα συνήθη κιβώτια ακροδεκτών.
56.  Η ένδειξη 220VΔ/380VY σημαίνει ότι ο κινητήρας μπορεί να εργαστεί σε 220 V πολική τάση δικτύου και 380 V σε σύνδεση αστέρα.
57.  Η επιτρεπόμενη διακύμανση της τάσης τροφοδοσίας στους κινητήρες είναι ± 5 % της ονομαστικής τιμής.
58.  Η νέα τυποποίηση της χαμηλής τάσης της ΔΕΗ είναι 220/380 V.
59.  Για μικρές τάσεις τα τυλίγματα του κινητήρα συνδέονται παράλληλα ενώ για μεγάλες τάσεις συνδέονται σε σειρά.
60.  Κατά την εκκίνηση, οι κινητήρες βραχυκυκλωμένου δρομέα δεν μπορούν να συνδεθούν απευθείας στο δίκτυο με απλό εξοπλισμό.
61.  Οι ΑΤΚΒΔ κατά την εκκίνησή τους απορροφούν ρεύμα από το δίκτυο τετραπλάσιο μέχρι οκταπλάσιο του ονομαστικού.
62.  Βύθιση τάσης ονομάζουμε την στιγμιαία πτώση τάσης του δικτύου.
63. Κατά την εκκίνηση με διακόπτη – αστέρα, η εκκίνηση στον ΑΤΚΒΔ γίνεται με ειδικό χειροκίνητο ή αυτόματο διακόπτη αστέρα – τριγώνου.
64. Με συνδεσμολογία αστέρα, ο κινητήρας μειώνει τρεις φορές το ρεύμα εκκίνησης σε σχέση με την συνδεσμολογία τριγώνου.
65.  Κατά την εκκίνηση με αντιστάσεις στον στάτη προοδευτικά, καθώς αυξάνεται η ταχύτητα, αυξάνουμε προσεκτικά την αντίσταση μέχρι ο κινητήρας να αποκτήσει την ονομαστική του ταχύτητα.         
66. Κατά την εκκίνηση με αυτομετασχηματιστή, το ρεύμα εκκίνησης μειώνεται ανάλογα με την τάση τροφοδοσίας και η ροπή εκκίνησης μειώνεται ανάλογα με το τετράγωνο της τάσης τροφοδοσίας.
67.  Οι ηλεκτρονικοί εκκινητές έχουν την δυνατότητα ρύθμισης των χαρακτηριστικών λειτουργίας κατά την εκκίνηση και κατά το σταμάτημα του κινητήρα.
68.  Κατά την ελεύθερη πέδηση ενός ΑΤΚΒΔ, ο κινητήρας σταματά μετά από λίγο χρόνο από την διακοπή της τάσης τροφοδοσίας με πολλές όμως καταπονήσεις.
69.   Η ράμπα επιβράδυνσης χρησιμοποιείται κατά την μηχανική πέδηση.
70.  Κατά την δυναμική πέδηση, ο κινητήρας αποσυνδέεται από το τριφασικό δίκτυο  και τροφοδοτείται από εναλλασσόμενη τάση.
71.  Κατά την πέδηση με αντιστροφή της φοράς του μαγνητικού πεδίου ο ασύγχρονος κινητήρας λειτουργεί ως ηλεκτρομαγνητική πέδη.
72.  Οι απώλειες ενός ΑΤΚΒΔ διακρίνονται σε σταθερές και μαγνητικές.
73.  Οι μεταβλητές απώλειες ΑΤΚΒΔ διακρίνονται σε ηλεκτρικές απώλειες στάτη και σε μαγνητικές απώλειες δρομέα.
74.  Κατά την πέδηση με αντιστροφή φοράς μαγνητικού πεδίου είναι απαραίτητη η ύπαρξη αισθητηρίου ταχύτητας.

ΠΕΜΠΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ: ΜΟΝΟΦΑΣΙΚΟΙ ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ
75.  Οι μονοφασικοί κινητήρες διακρίνονται σε ασύγχρονους μονοφασικούς κινητήρες και σε μονοφασικούς κινητήρες με συλλέκτη.
76.  Οι Α.Μ.Κ. σε σχέση με τους Α.Τ.Κ. ίδιας ισχύος και διαστάσεων παρουσιάζουν πολλά πλεονεκτήματα.
77.  Στους Α.Μ.Κ. αν τεθούν σε λειτουργία με την βοήθεια στρεφόμενου ΜΠ και τροφοδοτούνται με μονοφασικό ρεύμα, θα συνεχίσουν να περιστρέφονται.
78.   Αν στον Α.Τ.Κ. διακοπεί η μια φάση του, λειτουργεί με ένα μονοφασικό τύλιγμα στον στάτη του.
79.  Αν θελήσουμε να ξεκινήσουμε Α.Τ.Κ. με δυο μόνο φάσεις, ο κινητήρας δεν ξεκινά από μόνος του.
80.  Για να έχουμε ασύγχρονο κινητήρα με μονοφασικό τύλιγμα, αρκεί να δημιουργήσουμε κατά την εκκίνησή του στρεφόμενο μαγνητικό πεδίο.
81. Στους περισσότερους Α.Μ.Κ. το βοηθητικό τύλιγμα για την δημιουργία του στρεφόμενου ΜΠ, μετά την εκκίνηση, παραμένει συνδεδεμένο στον κινητήρα.
82.  Οι Α.Μ.Κ. με αντίσταση χρησιμοποιούνται σε εφαρμογές όπου απαιτούνται μεγάλες ροπές εκκίνησης.
83.  Οι Α.Μ.Κ. με πυκνωτή χρησιμοποιούνται σε εφαρμογές με μεγάλη ροπή εκκίνησης.
84.  Οι Α.Μ.Κ. με βραχυκυκλωμένες σπείρες στον στάτη  έχουν τον μεγαλύτερο βαθμό απόδοσης και δεν παρουσιάζουν τακτικά βλάβες.
85.  Στους Α.Μ.Κ. με αντίσταση το βοηθητικό τύλιγμα κατασκευάζεται μεγάλης διατομής και λίγων σπειρών.
86.  Ο φυγοκεντρικός διακόπτης είναι ένα ειδικό εξάρτημα που η λειτουργία του εξαρτάται από την φυγόκεντρη δύναμη που αναπτύσσεται κατά την περιστροφή του δρομέα του κινητήρα.
87.  Στους ΑΜΚ με πυκνωτή, τα δυο τυλίγματα είναι έτσι ρυθμισμένα ώστε να παρουσιάζουν διαφορά φάσης 120ο μεταξύ τους, με αποτέλεσμα να έχουν πολύ μεγάλη ροπή εκκίνησης.
88.  Σε περιπτώσεις που στους ΑΜΚ απαιτείται μεγαλύτερη ροπή εκκίνησης και καλύτερες συνθήκες λειτουργίας το βοηθητικό τύλιγμα περιλαμβάνει δύο πυκνωτές: τον πυκνωτή εκκίνησης και τον πυκνωτή λειτουργίας.
89.  Η ρύθμιση στροφών στους Α.Μ.Κ. μπορεί να γίνει και με μεταβολή του αριθμού των πόλων.
90.  Για την μεταβολή της τάσης τροφοδοσίας στους Α.Μ.Κ. μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε έναν αυτομετασχηματιστή.
91.  Η πέδηση των Α.Μ.Κ. διαφέρει από τους τρόπους πέδησης των Α.Τ.Κ.
92.  Οι κινητήρες με μόνιμο πυκνωτή είναι χειρότεροι από τους κινητήρες με βραχυκυκλωμένες σπείρες στον στάτη.
93.  Οι κινητήρες Ε.Ρ. με συλλέκτη δεν επιτρέπουν γενικά λεπτομερή ρύθμιση των στροφών τους.
94.  Κατά την λειτουργία κινητήρα Σ.Ρ. με τροφοδότηση μονοφασικού Ε.Ρ. δεν δημιουργείται κανένα πρόβλημα.
95.  Οι μεγάλοι σπινθηρισμοί στον συλλέκτη μπορεί να προκληθούν όταν κινητήρας Σ.Ρ. τροφοδοτηθεί με μονοφασικό Ε.Ρ.
96.  Ο μηχανισμός μετάθεσης ψηκτρών είναι ένας από τους τρόπους βελτίωσης των μονοφασικών κινητήρων με συλλέκτη.
97.  Όταν τα τυλίγματα των πόλων τροφοδοτηθούν με μονοφασικό Ε.Ρ. στα τυλίγματα του δρομέα επάγονται ρεύματα με τέτοια φορά, ώστε απέναντι από τον βόρειο πόλο τους στάτη δημιουργείται νότιος πόλος στον δρομέα.     
98.  Οι ταχύτητες περιστροφής των μονοφασικών κινητήρων με συλλέκτη μπορεί να μεταβληθεί σε πολύ μικρά όρια.
99.  Οι κινητήρες σειράς, οι κινητήρες Universal και οι κινητήρες αντίδρασης είναι οι τρεις βασικές κατηγορίες των μονοφασικών κινητήρων με συλλέκτη.
100.    Οι μονοφασικοί κινητήρες σειράς στην εκκίνησή τους λειτουργούν με πολύ καλύτερη απόδοση και μεγαλύτερη ροπή εκκίνησης.
101.    Οι κινητήρες Universal κατασκευάζονται για ισχείς μέχρι 0,5 MW.
102.    Το κύριο μειονέκτημα των κινητήρων αντίδρασης είναι ότι δεν υπάρχει η ευκολία ρύθμισης των στροφών.
103.    Οι μονοφασικοί κινητήρες σειράς διαφέρουν κατασκευαστικά από τον κινητήρα Σ.Ρ. με διέγερση σειράς μόνο ως προς την κατασκευή του στάτη.
104.     Στους μονοφασικούς κινητήρες σειράς εκτός από το κύριο μονοφασικό τύλιγμα υπάρχουν άλλα δυο τυλίγματα : το βοηθητικό τύλιγμα και το τύλιγμα αντιμετάθεσης.
105.    Οι κινητήρες Universal είναι μικροί μονοφασικοί κινητήρες σειράς με μαγνητικούς πόλους που δεν προεξέχουν.
106.    Οι κινητήρες αντίδρασης αποτελούνται από συλλέκτη ειδικής κατασκευής και ψήκτρες βραχυκυκλωμένες μεταξύ τους.
107.    Στο σύστημα ανύψωσης ψηκτρών, όταν ο κινητήρας φτάσει στο 70% των στροφών του ένας φυγοκεντρικός μηχανισμός που υπάρχει στον δρομέα απομακρύνει τις ψήκτρες για να μην φθείρονται.
108.      Τα τελευταία χρόνια κατασκευάζονται επαγωγικοί κινητήρες αντίδρασης με επιπλέον τύλιγμα κλωβού  στο δρομέα ή με τύλιγμα αντιστάθμισης στο δρομέα.
109.    Στους κινητήρες σειράς ένας από τους τρόπους ρύθμισης στροφών είναι μέσω της χρήσης ρυθμιστικών αντιστάσεων.
110.    Η ωφέλιμη ηλεκτρική πέδηση συμβαίνει όταν ο  κινητήρας λειτουργεί στο μέγιστο της απόδοσής του.
111.    Στους κινητήρες Universal χρησιμοποιούνται φυγοκεντρικοί ρυθμιστές για την προστασία του κινητήρα από έλλειψη φορτίου.
112.    Στους κινητήρες αντίδρασης, η αλλαγή φοράς περιστροφής, η πέδηση και η ρύθμιση των στροφών γίνεται με την βοήθεια του χειροστροφάλου όπου καταλήγει ο συνδυασμός φυγοκεντρικού διακόπτη και αυτομετασχηματιστή. 

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΩΝ

1. Διαγώνισμα Ηλεκτρικών Μηχανών στο πρώτο μισό της υλης. Πατήστε ΕΔΩ.